Evenimentele saptamanii 19 – 25 noiembrie 2012



În România nu se acoperă educaţia antreprenorială în ciclul primar, dar aceasta este obligatorie în cel gimnazial

Un raport al Comisiei Europene informează faptul că România se află printre cele nouă state din UE în care educaţia antreprenorială nu este acoperită în mod explicit în ciclul primar dar, pe de altă parte, aceasta este obligatorie în cel gimnazial, ceea ce atrage atenţia că şcolile nu acordă suficientă atenţie competenţelor numite transversale, precum IT, antreprenoriale şi cetăţeneşti, în comparaţie cu cele dedicate alfabetizării, matematicii şi ştiinţelor.

Numai în 11 ţări europene – Belgia (comunitatea flamandă), Bulgaria, Estonia, Finlanda, Franţa, Irlanda, Letonia, Lituania, Malta, Polonia şi Slovenia – există proceduri standardizate de evaluare a aptitudinilor cetăţeneşti, care au drept obiectiv dezvoltarea gândirii critice şi a participării active în şcoală şi societate.

Acest tip de testare este complet inexistent pentru competenţele IT şi antreprenoriale în oricare dintre cele 31 de ţări care au participat la sondaj – cele 27 de state membre ale UE, Croaţia, Islanda, Norvegia şi Turcia. Raportul subliniază, de asemenea, progresele înregistrate în formarea a şase dintre cele opt competenţe-cheie definite la nivelul UE pentru învăţarea pe tot parcursul vieţii sub formă de cunoştinţe, abilităţi şi atitudini.

În ceea ce priveşte România, legea educaţiei naţionale din 2011 stabileşte că principalul scop al învăţământului din ciclurile primar şi secundar este dezvoltarea a opt competenţe cheie, printre care cele civice şi sociale. Competenţele sunt privite ca un set multifuncţional şi transferabil de cunoştinţe, abilităţi şi aptitudini necesare, printre altele, pentru integrare şi participarea civică activă la viaţa socială.

În plus, din 2012-2013 va fi introdus un cadru curicular care schimbă orientarea educaţiei şcolare spre dezvoltarea de competenţe.

Pentru anul şcolar 2011-2012, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sporturilor din România a stabilit ca obiective prioritare promovarea competenţelor cetăţeneşti şi a unui stil de viaţă sănătos pentru copiii defavorizaţi care locuiesc în special în zonele rurale. Acestea au fost urmărite prin organizarea de activităţi extracuriculare sau informale pentru 12.800 de copii.

Competenţele transversale sunt, în general, formate în cadrul altor discipline, iar programele naţionale din majoritatea ţărilor acoperă domeniile IT, antreprenoriat şi cetăţenie. Dar această situaţie nu este generalizată în Uniunea Europeană.

În nouă ţări – România, Germania, Olanda, Italia, Grecia, Irlanda, Danemarca, Belgia (comunitatea flamandă) şi Croaţia – educaţia antreprenorială nu este acoperită în mod explicit în ciclul primar, în timp ce competenţele digitale sunt abordate în şcolile primare din toate ţările analizate, cu excepţia celor din Croaţia.

Pe de altă parte, raportul menţionează că în ţări ca România şi Lituania educaţia antreprenorială este obligatorie în ciclul gimnazial, în timp ce în Danemarca sau Spania ea este opţională.

Formarea competenţelor digitale în cadrul unor discipline precum ştiinţele, matematica şi limbile străine este încă un lucru neobişnuit în şcoli, mai menţionează raportul. Acesta arată că integrarea formării IT, antreprenoriale sau cetăţeneşti în disciplinele de bază poate atrage necesitatea ca şcolile să îşi modifice sistemele de predare, precum şi să stabilească obiective în materie de învăţare şi unele metode adecvate de evaluare.

Sursa: Agerpres