Evenimentele saptamanii 4 – 10 iunie 2012



Propuneri de noi măsuri pentru facilitarea tranzacţiilor electronice în Europa

Comisia Europeană a propus noi reguli care vor permite tranzacţiile transfrontaliere şi vor securiza tranzacţiile electronice în Uniunea Europeană, persoanele fizice şi companiile putând să utilizeze sistemele naţionale de identificare electronică (e-ID) pentru a avea acces la servicii publice în alte state UE unde e-IDs sunt disponibile.

De asemenea, prin propunerea CE se creează practic o piaţă internă a semnăturilor electronice (e-Signatures), prin asigurarea faptului că aceste servicii vor fi funcţionale în străinătate şi vor avea acelaşi statut juridic precum procesele tradiţionale în care sunt utilizate semnăturile pe hârtie.

În prezent, carduri de identitate electronică există în Belgia, Estonia, Finlanda, Germania, Italia, Portugalia şi Spania. Alte forme de identitate electronică sunt folosite în Austria, Cehia, Lituania, Luxemburg, Olanda, Slovacia, Slovenia şi Suedia.

Propunerea CE respectă deplin atât actualele sisteme naţionale de identificare electronică, cât şi facilităţile acelor state membre care nu dispun de sisteme naţionale de identificare electronică. În plus, se permite ţărilor cu sisteme de identificare electronică să aleagă dacă participă sau rămân în afara schemei europene.

De îndată ce un stat membru îşi anunţă oficial intenţia de a adera la schema paneuropeană, el trebuie să ofere acelaşi acces la serviciile publice prin intermediul sistemului de identificare electronică pe care îl oferă propriilor cetăţeni.

Regulamentul propus de executivul comunitar nu va obliga statele membre UE să introducă sau pe indivizi să obţină carduri de identitate electronică sau alte soluţii privind identificarea electronică, nu va introduce o identificare electronică sau orice tip de bază de date europeană şi nu va permite sau cere distribuirea de informaţii personale altor părţi.

Principalii beneficiari ai măsurilor propuse de CE sunt studenţii care se vor putea înregistra online la o facultate din străinătate, cetăţenii europeni care se mută dintr-un stat membru în altul, pacienţii care au nevoie de tratament medical în străinătate ori persoanele care doresc să facă afaceri în altă ţară membră şi care vor putea să creeze o companie şi să prezinte rapoarte anuale prin intermediul Internetului.

Sursa: Agerpres