Evenimentele saptamanii 28 noiembrie – 4 decembrie 2011



UE vrea să crească atractivitatea cursurilor universitare prin centrarea lor pe student

Miniştrii educaţiei din Uniunea Europeană, reuniţi la Bruxelles, cer statelor membre să reducă ratele de abandon în învăţământul superior, prin îmbunătăţirea calităţii, relevanţei şi atractivităţii cursurilor, în special printr-o predare centrată student, se arată în concluziile Consiliului privind modernizarea învăţământului superior.

Consiliul invită statele membre, în conformitate cu practica naţională, să colaboreze cu instituţiile de învăţământ superior, recunoscându-le în acelaşi timp autonomia, precum şi cu restul părţilor implicate, pentru a-şi spori eforturile de a atinge ţinta din programul Europa 2020 ca 40% din persoanele cu vârsta cuprinsă între 30 şi 34 de ani din UE să aibă studii superioare, dat fiind faptul că, până în 2020, 35% din toate locurile de muncă din UE vor necesita calificări de înalt nivel.

În plus, statele membre sunt invitate să dezvolte mecanisme de recunoaştere a experienţei câştigate în afara sistemului oficial de învăţământ şi să-şi sporească eforturile pentru a reduce ratele de abandon în sistemul universitar prin îmbunătăţirea calităţii, relevanţei şi atractivităţii cursurilor, în special printr-o predare centrată pe student şi prin oferirea de sprijin şi consiliere după admiterea în sistemul de învăţământ superior. Consiliul încurajează adoptarea de abordări centrate pe student pentru predare şi învăţare.

Consiliul invită de asemenea guvernele naţionale să se asigure că sprijinul financiar ţintit ajunge la potenţialii studenţi din familii cu venituri reduse şi încurajează instituţiile de învăţământ superior să investească în continua dezvoltare profesională a angajaţilor lor şi să recompenseze excelenţa în predare.

În plus, Consiliul face apel la încurajarea parteneriatului şi cooperării cu mediul de afaceri, spre exemplu prin structuri de premiere, stagii de pregătire, slujbe temporare, stimulente pentru cooperare multidisciplinară şi transorganizaţională şi reducerea barierelor administrative în calea parteneriatelor între instituţiile de învăţământ superior şi ceilalţi actori publici şi privaţi implicaţi.

Documentul subliniază de asemenea nevoia unei întăriri a legăturilor între instituţiile de învăţământ superior, angajatori şi instituţiile de pe piaţa forţei de muncă pentru a ţine într-o măsură mai mare cont de nevoile pieţei forţei de muncă prin programe de studii, pentru a îmbunătăţi legătura dintre competenţe şi locurile de muncă.

Sursa: Agerpres