Marca europeana de incredere pentru comertul online



Internetul este canalul de distribuţie cu amănuntul cu cea mai mare rată de creştere, însă doar unul din trei consumatori ar lua în considerare posibilitatea cumpărării online dintr-o altă ţară UE. Parlamentul European susţine propunerile menite să încurajeze comerţul electronic transfrontalier şi să consolideze încrederea consumatorilor.

Un sistem transfrontalier de mărci europene pentru pagini de internet sigure, care garantează fiabilitatea şi calitatea bunurilor disponibile pe piaţa electronică, cu scopul de a creşte încrederea şi protecţia consumatorilor – acestea sunt propunerile deputaţilor europeni din raportul non-legislativ referitor la realizarea pieţei interne în ceea ce priveşte comerţul electronic. Această marcă europeană trebuie întemeiată în baza legislaţiei europene, Comisiei Europene revenindu-i sarcina de monitorizare, însă punerea în aplicare trebuie asigurată în cooperare cu mărcile de încredere existente în statele membre şi printr-un control al standardelor la nivel naţional.

Vânzările online sunt deseori limitate de către comercianţii străini care nu acceptă comenzi de la consumatori dintr-o altă ţară. Deputaţii regretă că Directiva privind serviciile nu a fost încă transpusă integral în anumite state membre şi solicită Comisiei şi statelor membre să elimine discriminarea împotriva consumatorilor bazată pe adresa electronică sau pe locul de reşedinţă, să asigure punerea efectivă în aplicare a articolului 20 alineatul (2) din Directiva privind serviciile, precum şi aplicarea corectă de către autorităţile şi instanţele naţionale, în sistemele juridice ale statelor membre, a dispoziţiilor interne de punere în aplicare a regulii de nediscriminare.

Deputaţii insistă asupra necesităţii de a mări transparenţa lanţului de aprovizionare din cadrul comerţului electronic, astfel încât consumatorul să cunoască în orice moment identitatea furnizorului, precum şi denumirea comercială a acestuia, adresa geografică, datele de contact şi numărul de înregistrare fiscală şi să ştie dacă acesta este un intermediar sau furnizorul final, lucru deosebit de important în contextul licitaţiilor on-line.

Astfel, se solicită consolidarea încrederii în sistemele transfrontaliere de plată prin internet (de exemplu, cărţile de credit şi debit şi portofelul electronic), prin promovarea unei game de metode de plată, creşterea interoperabilităţii şi consolidarea standardelor comune, eliminarea barierelor tehnice şi sprijinirea celor mai sigure tehnologii pentru tranzacţii electronice. Pentru combaterea activităţilor frauduloase de pe piaţa digitală, deputaţii solicită Comisiei să creeze un sistem european de avertizare timpurie, inclusiv o bază de date.

O nouă directivă privind drepturile consumatorilor se află în proces de elaborare. În plus, Comisia s-a angajat să prezintă până în 2012 un Cod UE pentru drepturile online.