Evenimentele saptamanii 21 – 27 noiembrie 2011



Poluarea cauzată de emisiile din transporturi a scăzut în UE

Emisiile de poluanţi de mai multe tipuri din domeniul transporturilor au scăzut în 2009, însă această reducere ar putea fi doar un efect temporar al recesiunii economice, conform raportului anual al Agenţiei Europene de Mediu (AEM) privind emisiile din transporturi, prezentat la Bruxelles.

Această reducere a fost însă cauzată de recesiunea economică. Astfel, este necesară o reorientare mai amplă a sistemului european de transport, în aşa fel încât emisiile să nu crească, chiar şi în perioadele în care există o creştere economică puternică.

Raportul AEM arată că s-au înregistrat unele îmbunătăţiri în ceea ce priveşte eficienţa, oferind ca exemplu faptul că autovehiculele noi au fost cu aproximativ o cincime mai eficiente în 2010 comparativ cu anul 2000. Totuşi, aceste îmbunătăţiri relativ modeste sunt de multe ori contracarate de creşterea cererii, chiar dacă recesiunea a condus la încetinirea ritmului de activitate în unele domenii.

Între 1990 şi 2009, cererea în domeniul transporturilor a crescut cu aproximativ o treime şi a condus, pentru aceeaşi periodă, la o creştere cu 27% a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) provenite din transporturi.

Transporturile au generat 24% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE în 2009. Comisia Europeană susţine că, până în anul 2050, statele membre trebuie să reducă emisiile de gaze cu efect de seră din transporturi cu 60%, comparativ cu nivelurile din 1990. Deoarece emisiile au crescut în realitate cu 27% între 1990 şi 2009, reducerea generală din UE între anii 2009 şi 2050 trebuie să fie de 68%.

Obiectivele în privinţa calităţii aerului au fost depăşite în numeroase domenii. În ceea ce priveşte dioxidul de azot (NO2), care poate provoca astm şi alte probleme ale căilor respiratorii, valorile limită anuale au fost depăşite la 41% dintre staţiile de monitorizare a traficului în 2009.

Particulele (PM10) din transporturi cauzează, de asemenea, probleme grave de sănătate. În 2009, valoarea limită zilnică pentru PM10 a fost depăşită în 30% dintre zonele de trafic din UE-27.

Mai mult, aproximativ 100 de milioane de persoane au fost expuse unor limite medii dăunătoare pe termen lung ale zgomotului cauzat de vehiculele rutiere pe drumurile importante.

Preţul mediu real al combustibililor pentru transportul rutier (calculat ca echivalent benzină fără plumb, inclusiv accize şi taxe) era de 1,14 euro pentru un litru în iunie 2011, mai mare cu 15% în termeni reali faţă de anul 1980. Aceasta înseamnă că preţul benzinei a crescut în medie cu mai puţin de 0,5 puncte procentuale pe an în termeni reali, ceea ce implică faptul că preţul combustibilului nu transmite semnale ferme pentru încurajarea unor opţiuni de transport mai eficiente.

Proporţia vehiculelor în rulare care utilizează combustibili alternativi a crescut constant, acestea reprezentând peste 5% din parcul auto în 2009. Majoritatea acestora utilizau gaz petrolier lichefiat (GPL), în timp ce vehiculele electrice reprezentau 0,02% din totalul parcului auto.

Raportul atrage totodată atenţia că şoselele, căile ferate şi autostrăzile împart peisajul european în porţiuni din ce în ce mai mici, ceea ce are consecinţe grave asupra biodiversităţii.

Aproximativ 30% din suprafaţa terestră a UE este mai mult sau mai puţin fragmentată, ceea ce limitează circulaţia şi reproducerea unui număr mare de specii diferite.

Sursa: Agerpres