Evenimentele saptamanii 9 – 15 ianuarie 2012



UE investighează site-urile internet pentru credite de consum, o piaţă neperformantă pentru consumatorii europeni

O anchetă desfăşurată de autorităţile naţionale în ţările membre ale Uniunii Europene, Norvegia şi Islanda cu privire la site-urile internet care oferă credit de consum relevă că din cele 562 de site-uri verificate, 393 înregistrau probleme legate de informaţiile primite de consumatori înainte de semnarea unui contract de credit de consum.

Din România au fost verificate 20 de astfel de website-uri, din care în 11 cazuri s-au înregistrat nereguli.

Din cele 562 de site-uri internet verificate iniţial, numai 30% au trecut testul verificării minuţioase pentru respectarea normelor UE relevante de protecţie a consumatorilor. Principalele probleme constatate au fost:

– lipsa informaţiilor în publicitatea privind creditele de consum: publicitatea de pe 258 (46 % dintre site-urile verificate) nu includea toate informaţiile standard solicitate de Directiva privind creditul de consum, de exemplu dobânda anuală efectivă (DAE) care este esenţială pentru a compara ofertele, informaţii privind includerea sau nu în costul total a costurilor cu serviciile auxiliare obligatorii (de exemplu, asigurare) ori durata contractului de credit;

– omiterea unor informaţii-cheie privind oferta: 244 (43%) dintre site-uri nu au oferit informaţii clare despre toate elementele diferite din costul total, de exemplu privind tipul de rată a dobânzii (fixă, variabilă sau ambele), privind durata creditului (dacă este cazul) şi privind unele dintre costurile aferente creditului (de exemplu, un comision de intermediere);

– prezentarea înşelătoare a costurilor în cazul în care costul creditului este afişat într-un mod care este fals sau ar putea induce în eroare consumatorii, de exemplu în privinţa felului în care se calculează preţul sau în cazul în care consumatorul nu este informat că, la costul creditului de consum în sine, se adaugă o asigurare obligatorie.

Şase ţări membre ale UE (Italia, Estonia, Letonia, Lituania, Slovacia, Suedia) au desfăşurat o investigaţie mai aprofundată, pe 57 site-uri, pentru a verifica respectarea normelor de protecţie a consumatorilor, inclusiv modalităţile de plată, procesarea reclamaţiilor şi clauzele şi condiţiile.

Piaţa controlată este utilizată de consumatori în fiecare zi. În 2010, instituţiile financiare din zona euro au oferit credite de consum de peste 600 de miliarde de euro.

Autorităţile naţionale de aplicare a legii vor contacta instituţiile financiare şi intermediarii de credit în legătură cu suspiciunile de nereguli şi le vor solicita să aducă precizări sau să remedieze problemele constatate. Verificarea minuţioasă, realizată în luna septembrie a anului trecut, a vizat mai ales modul în care întreprinderile aplică Directiva privind creditul de consu m, transpusă recent de statele membre, al cărei scop este de a ajuta consumatorii să înţeleagă şi să compare ofertele de credit.

În următoarele săptămâni, operatorii economici vor fi contactaţi de către autorităţile naţionale şi li se va solicita să ofere clarificări sau să opereze corecţiile adecvate. Nerespectarea acestei obligaţii, în funcţie de legislaţia naţională aplicabilă, poate duce la proceduri judiciare care au drept rezultat aplicarea de amenzi sau chiar închiderea site-urilor internet. Autorităţile naţionale de aplicare a legii vor trebui să informeze Comisia Europeană, până în toamna acestui an, după care executivul comunitar va întocmi un raport privind rezultatele înregistrate la nivelul UE.

Sursa: Agerpres