Ameliorarea anchetelor privind accidentele aviatice



Companiilor aeriene de pe teritoriul european li se solicită să fie în măsură să prezinte lista pasagerilor care se aflau la bordul avionului în termen de 2 ore de la momentul accidentului, pentru a putea informa rudele acestora. Înaintea zborului, pasagerii vor indica de asemenea o persoană de contact în cazul unui accident. Noua legislaţie adoptată de Parlamentul European va asigura independenţa anchetelor privind accidentele aviatice.

Noua legislaţie oferă asigurări că anchetele privind siguranţa în cazul accidentelor aviatice sunt realizate fără presiuni din partea autorităţilor de reglementare, de certificare, a operatorilor de zbor sau a altor autorităţi care pot avea conflicte de interese. Toate declaraţiile obţinute de autoritatea de investigaţii, ca şi înregistrările de voci sau imagini efectuate în interiorul cabinei de pilotaj sau al unităţilor de control al traficului aerian vor fi utilizate în exclusivitate pentru anchete, cu excepţia cazurilor în care există un interes major în a fi dezvăluite autorităţii judiciare.

Fiecare stat membru trebuie să întocmească un plan de urgenţă în caz de accident survenit în aviaţia civilă la nivel naţional şi se asigură că toate companiile aeriene înregistrate pe teritoriul său dispun de un plan de asistenţă pentru victimele accidentelor survenite în aviaţia civilă şi rudele acestora.

Liniile aeriene europene, ca şi cele non-UE, care operează decolări de pe un aeroport UE, vor fi obligate să prezinte lista persoanelor care se aflau la bord cât mai curând posibil şi cel târziu în termen de două ore de la notificarea producerii unui accident. Numele acestora pot fi făcute publice numai după ce familiile pasagerilor au fost informate de către autorităţi şi numai dacă nu se opun acestui lucru. În plus, lista cu produse periculoase care se aflau la bordul aeronavei trebuie prezentată de liniile aeriene imediat după accident.

De asemenea, va fi creată o reţea europeană a autorităţilor responsabile cu investigaţiile privind siguranţa aviaţiei civile, cu scopul de a pregăti recomandări şi a acorda consultanţă instituţiilor Uniunii în legătură cu toate aspectele legate de politicile şi normele Uniunii, pentru promovarea celor mai bune practici în ceea ce priveşte investigarea privind siguranţa, în vederea elaborării unei metodologii comune la nivelul Uniunii.

Comisia Europenă trebuie să prezinte, înainte de 2011, o propunere de revizuire a directivei privind raportarea evenimentelor în aviaţia civilă. Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei, cu sediul la Köln, va avea acces la rapoartele privind siguranţa elaborate de statele membre. AESA poate de asemenea să fie invitată să participe în calitate de consilier la investigaţiile privind producerea unor accidente.