* Parlamentul European şi Consiliul Uniunii Europene au ajuns la un acord asupra directivei privind calitatea aerului care aduce mai multe îmbunătăţiri şi drepturi pentru cetăţeni, asigurând un aer mai curat şi prevenţie împotriva bolilor pulmonare foarte grave cauzate de poluare.
Un nou studiu arată că 43% din decesele induse de cancerul pulmonar se produc din cauza poluării, remediul recomandat fiind asigurarea calităţii aerului pentru a preveni boala. Conform datelor, România este pe locul 8 în UE la capitolul decese provocate de poluare, pierzându-şi viaţa anual aproximativ 30.000 de oameni, potrivit Agenţiei Europene de Mediu.
Pentru prima dată, cetăţenii care locuiesc în zone foarte poluate, unde prin măsurători sunt stabilite încălcări ale standardelor de calitate a aerului, vor putea avea acces la justiţie şi vor putea solicita despăgubiri pentru daunele aduse sănătăţii din cauza lipsei de acţiune a autorităţilor publice.
Noile prevederi ale directivei prevăd limite mai stricte pentru particulele nocive, cu scopul de a atinge obiectivul de poluare zero până în 2050 şi noi drepturi pentru cetăţenii care sunt afectaţi de poluare.
Directiva prevede standarde mai stricte pentru particulele fine din aer, PM 2,5, PM 10, SO2 şi NO2 şi alţi poluanţi. Pentru cei doi poluanţi cu cel mai mare impact documentat asupra sănătăţii umane – PM 2,5 şi NO2 – valorile-limită anuale trebuie reduse la mai mult de jumătate.
Noua legislaţie va trebuie transpusă în doi ani de zile, iar noile limite pentru particule poluante vor trebui respectate începând cu 2030.
* Studiul de fezabilitate pentru un nou pod Giurgiu-Ruse, depus de România pe fondurile de mobilitate militară, a fost aprobat, a declarat comisarul european Adina Vălean, la Bruxelles, exprimându-şi speranţa că autorităţile române se vor mişca repede şi vor aplica şi pentru finanţarea efectivă a lucărilor, iar proiectul final va avea şi o secţiune feroviară.
Ea susţine că, în conformitate cu cele mai noi hărţi de infrastructură europene adoptate recent, Giurgiu-Ruse 2 ar trebui să fie un pod rutier şi de cale ferată.
Înaltul oficial european afirmă că acesta este unul dintre două proiecte legate de Dunăre pe care le consideră extrem de importante pentru România şi pe care a încercat să le impulsioneze în întreg mandatul său.
Sursa: Agerpres