Companiile aeriene europene incep sa ofere posibilitatea utilizarii telefonului mobil în timpul zborului, gratie unor norme comunitare de baza



Din ce în ce mai mulţi pasageri ai companiilor aeriene europene au posibilitatea de a-şi utiliza telefoanele mobile pentru a trimite mesaje scrise, pentru a naviga pe Internet sau chiar pentru a efectua apeluri în timpul zborurilor.

La un an de la stabilirea de către Comisie a unor norme comune pentru utilizarea în condiţii de siguranţă a telefoanelor mobile la bordul aeronavelor şi a unei proceduri simple de autorizare a acestui serviciu transfrontalier, 27 de aeronave europene au fost echipate corespunzător pentru a permite utilizarea în condiţii de securitate a telefoanelor GSM în timpul zborurilor efectuate în spaţiul aerian european. Se aşteaptă ca numărul acestora să se dubleze până la sfârşitul anului 2009. Acest aspect a necesitat parcurgerea a trei etape:

– garantarea faptului că utilizarea echipamentului la bordul aeronavei – inclusiv a telefoanelor mobile ale pasagerilor – nu interferează cu echipamentele şi sistemele de bord;

– garantarea că echipamentele de telefonie mobilă nu interferează cu reţelele terestre de comunicaţii mobile, ci că acesta se conectează în mod exclusiv la staţia de bază de la bord, care este legată la rândul ei la sol prin satelit;

– oferirea de norme şi standarde comune, astfel încât staţiile de bază de la bord să fie autorizate să opereze în timp ce aeronava traversează spaţiile aeriene ale diferitelor state membre ale UE. Totodată, companiile aeriene pun la punct condiţiile în care pasagerii îşi pot utiliza telefoanele mobile la bordul aeronavelor, pentru a asigura un grad mai înalt de acceptare a noului serviciu din partea consumatorilor şi analizează nivelul de adoptare a serviciului în cazul companiilor aeriene care sunt deja echipate în acest sens. Din datele actuale reiese că preţul acestui serviciu se situează între aproximativ 1,60 euro pe minut pentru un apel vocal şi aproximativ 0,43 euro pentru un mesaj scris, în funcţie de operatorul de telefonie mobilă de la sol utilizat de pasager. Abordarea europeană a fost utilizată drept model în alte regiuni de pe glob. Un număr de companii aeriene din afara Europei (inclusiv Qantas, Emirates, Malaysian Airlines, Royal Jordanian, Wataniya, Virgin Australia) au testat serviciul sau chiar îl oferă, aproximativ 40 de aeronave fiind echipate în acest sens. Şi alte companii aeriene şi-au anunţat intenţii asemănătoare. Prevalenţa la nivel mondial a standardului GSM (utilizat în prezent de aproximativ 3 miliarde de oameni) conferă modelului de afaceri un caracter mai atractiv, având în vedere că pasagerii pot să utilizeze telefoanele lor mobile obişnuite.

Pentru informaţii suplimentare, echipa Europe Direct vă pune la dipoziţie următoarele adrese utile:

http://ec.europa.eu/information_society/policy/ecomm/radio_spectrum/topics/ecs/mca/index_en.htm

MEMO/08/220

http://www.onair.aero/

http://www.aeromobile.net/