Evenimentele saptamanii 6 – 12 iunie 2011



Agenda digitală pentru Europa, la un an de la lansare

Progresele înregistrate în cursul primului an al Agendei digitale au fost satisfăcătoare, în special în ceea ce priveşte utilizarea Internetului (65% din populaţia UE), relevă un raport recent al Comisiei Europene. Totuşi, s-au înregistrat evoluţii dezamăgitoare în unele sectoare, în special în privinţa extinderii noilor reţele ultrarapide de bandă largă – unul dintre principalele obiective ale Agendei digitale – deşi s-au înregistrat anumite progrese în actualizarea reţelelor de cablu şi de cupru existente.

Comisarul european pentru agenda digitală, Neelie Kroes ne comunică faptul că de la un an de la lansarea Agendei digitale s-au făcut progrese. Cu toate acestea, este necesar ca statele membre, industria, societatea civilă şi Comisia să-şi sporească eforturile în vederea maximizării potenţialului Agendei de a menţine nivelul competitivităţii europene, de a stimula inovarea şi de a crea locuri de muncă şi prosperitate.

Prin Agenda digitală, Uniunea Europeană s-a angajat să realizeze 101 de acţiuni specifice (78 dintre acestea, dintre care 31 sunt propuneri legislative, urmând să fie realizate de Comisie, iar 23 de către statele membre) care vor impulsiona investiţiile în tehnologiile digitale şi utilizarea acestora. În total, au fost deja finalizate 11 astfel de acţiuni, 6 acţiuni care trebuiau finalizate în 2010 au fost amânate, iar restul acţiunilor se află, în mare parte, în derulare.

Raportul Comisiei Europene indică progrese satisfăcătoare în ceea ce priveşte:

– utilizarea periodică a Internetului, care a crescut rapid, atingând un procent de 65% din populaţia UE (obiectivul fiind de 75% până în 2015). De asemenea, grupurile dezavantajate, cum ar fi persoanele cu mai puţine studii şi vârstnicii, utilizează Internetul într-o mai mare măsură, ponderea acestora crescând de la 42% la 48%, ceea ce face posibilă atingerea obiectivului de 60% stabilit pentru 2015. Ponderea persoanelor care nu utilizează internetul a scăzut de la 30% la 26% din populaţie.

– cumpărăturile online; dintre cetăţenii UE, 40% fac cumpărături online, procent care include 57% dintre internauţi.

– e-guvernarea; 41% dintre cetăţeni utilizează serviciile de e-guvernare, iar jumătate dintre aceştia au trimis formulare completate online. Planul de acţiune privind guvernarea electronică ar trebui să contribuie la realizarea obiectivului stabilit pentru 2015 şi anume utilizarea serviciilor de e-guvernare de 50% dintre cetăţeni şi de 80% dintre întreprinderi.

– promovarea iluminării cu consum redus de energie – cota de piaţă a iluminării cu leduri a crescut la 6,2% în 2010 (de la 1,7% în 2009), acest sector înregistrând progrese semnificative în sensul reducerii consumului de energie pentru iluminat cu 20% până în 2020.

Sursa: Agerpres