Evenimentele saptamanii 7-14 septembrie 2009



Sase dintre cele 11 website-uri din Romania, specializate in vanzarea de produse electronice, care au facut obiectul unui studiu realizat de Comisia Europeana, inregistreaza iregularitati.

Studiul, ale carui rezultate au fost prezentate miercuri de comisarul european pentru protectia consumatorilor Meglena Kuneva, arata ca in cele 369 de website-uri analizate de Uniunea Europeana plus Islanda si Norvegia, in 289 (respectiv 55% din total) s-au inregistrat iregularitati. Problemele se refera la informatii eronate sau lipsa informatiilor despre drepturile consumatorilor (131 de website-uri, respectiv 36% din totalul website-urilor controlate), informatii eronate despre costurile de achizitie (93 de website-uri, respectiv 25% din site-urile monitorizate) si detalii incomplete despre comerciant (65 de website-uri, adica 18% din site-urile controlate).

Dintre cele 369 de website-uri, 84 comercializeaza computere personale, 65 echipamente MP3/MP4, 62 – camere foto digitale, 60 – telefoane mobile, 56 – DVD playere si 42 – console de jocuri.

Specialistii UE au monitorizat situatia a 369 de website-uri, dupa o serie de reclamatii din partea consumatorilor, fiind avute in vedere 300 de produse electronice, dintre care 200 sunt cele mai vandute in UE, iar restul au facut obiectul celor mai multe plangeri ale clientilor.

Rezultatele studiului arata diferente mari in UE. In cateva tari, in cazul unui numar mare de website-uri s-au constatat probleme, cum ar fi 21 din cele 29 de website-uri din Germania si toate cele 10 analizate din Ungaria. In Marea Britanie, in 6 din cele 14 site-uri monitorizate sunt neregularitati, iar in Franta – in 4 din cele 16 analizate. In Austria, Bulgaria si Slovenia, site-urile monitorizate nu au inregistrat probleme.

Valoarea vanzarilor online de bunuri electronice in UE a fost in anul 2007 de 6,8 miliarde de euro, ceea ce inseamna ca unul din patru consumatori din UE a cumparat produse electronice online.

Urmatoarea etapa este contactarea comerciantilor care au inregistrat iregularitati de catre autoritatile  nationale pentru protectia consumatorilor, pentru clarificarea situatiei si corectarea aspectelor negative constatate.