Site-ul european eYouGuide



Comisia Europeană a lansat de curând eYouGuide, un nou instrument online care oferă sfaturi practice privind „drepturile digitale” ale consumatorilor în conformitate cu legislaţia UE.

Acest ghid, care răspunde unui apel al Parlamentului European din 2007, abordează probleme ale consumatorilor precum drepturile acestora în relaţia cu furnizorul de servicii de Internet de bandă largă, cumpărăturile pe Internet, descărcarea de muzică şi protejarea propriilor date cu caracter personal online şi pe site-urile de socializare în reţea. Deşi 48,5% din locuinţele din UE dispun de o conexiune Internet de bandă largă, un nou studiu al Eurobarometrului arată că neîncrederea îi determină în continuare pe mulţi consumatori să nu efectueze tranzacţii online. Doar 12% din utilizatorii de Internet din UE se simt în siguranţă atunci când efectuează tranzacţii pe Internet, 39% din utilizatori au îndoieli serioase legate de siguranţă, iar 42% nu îndrăznesc să efectueze tranzacţii financiare online. 65% din utilizatorii de Internet din UE nu ştiu de unde să obţină informaţii şi sfaturi privind comerţul transfrontalier în cadrul UE. O treime din consumatori ar lua în considerare varianta achiziţiilor online dintr-o altă ţară, considerând că ar fi mai bine sau mai ieftin, dar numai 7% fac efectiv astfel de achiziţii. Informaţiile clare privind drepturile de care se bucură vor spori încrederea cetăţenilor şi vor debloca întregul potenţial economic al pieţei unice online a Europei, care echivalează cu venituri de 106 miliarde de euro.

„În UE, drepturile consumatorilor online nu ar trebui să depindă de locul în care se află sediul unei societăţi sau al unui site web. Graniţele naţionale nu ar trebui să mai complice vieţile consumatorilor europeni atunci când aceştia utilizează Internetul pentru a cumpăra o carte sau pentru a descărca o melodie ”, a spus Viviane Reding, comisar UE pentru societatea informaţională şi media. „În pofida progreselor realizate, trebuie să ne asigurăm că există o piaţă unică pe Internet, atât pentru consumatori,cât şi pentru întreprinderi.”

 Ghidul eYouGuide explică drepturile concrete ale consumatorilor europeni care navighează pe Internet sau îşi fac cumpărăturile online, graţie normelor UE care, de 25 de ani, oferă protecţie consumatorilor europeni. De asemenea, atunci când sunt conectaţi la Internet, consumatorii europeni au următoarele drepturi:

– să obţină informaţii clare privind preţurile şi condiţiile înainte de a efectua o achiziţie;

– să decidă dacă şi cum sunt tratate datele lor cu caracter personal;

– să primească produsul în termen de 30 de zile de la cumpărare;

– o perioadă „de reflecţie” de cel puţin 7 zile lucrătoare după efectuarea achiziţiei, timp în care se pot răzgândi;

– o garanţie de cel puţin 2 ani pentru produsele cumpărate;

protecţie împotriva vânzătorilor necinstiţi, a clauzelor contractuale abuzive şi a practicilor comerciale neloiale.

Consumatorii pot fi siguri că toate aceste drepturi sunt respectate pe orice site web a cărui adresă se termină cu extensia „.eu”. Spre deosebire de site-urile web ale căror adrese se termină cu .com sau .net, un site care se termină cu .eu trebuie înregistrat de o persoană sau o societate cu sediul într-unul dintre cele 27 de state membre ale UE şi trebuie să respecte legislaţia UE.

Pentru informaţii suplimentare, vizitaţi site-ul web al eYouGuide:

http://ec.europa.eu/eyouguide